onsdag 14 december 2016

"Den tredje digitala vågen skapar ett sjätte sinne"

Mindshares globala digitalchef Norm Johnston.
--
År 2015 hade 3,2 miljarder av jordens befolkning tillgång till internet genom 17 miljarder enheter.  
--
Människans förmåga att rikta uppmärksamhet kommer fortsätta minska i takt med att informationen, händelserna och valen blir fler, spår Norm Johnston. Då tvingas människan förlita sig på algoritmer för att vägleda och fatta rätt beslut åt oss. Och besluten grundar sig på hur väl algoritmerna tror att de känner oss – eller hur bra de är på att lära känna oss.
--
Antingen explicit genom att berätta vilken produkt eller vilket content som är rätt för individen, eller implicit genom att säga åt individen att göra saker. Till exempel vilka produkter de saknar i köket eller när familjen kommer hem.
--
Utmaningen för marknadsförare blir därmed att påverka såväl konsumenten som algoritmen.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Clicky Web Analytics Web Analytics