fredag 15 januari 2016

Så lite pengar drar Spotify in på gratisanvändare

Enligt Spotifys luxemburgska årsredovisning avseende 2014, som Breakit tagit del av, drog Spotify in motsvarande 916 miljoner kronor via annonsering under året, sett till dagens valutakurs. Det motsvarar knappt en tiondel av Spotifys totala årsomsättning 2014 på drygt 10 miljarder kronor.
Totalomsättningen 2014 baseras i sin tur på 45 miljoner gratisanvändare och 15 miljoner betalande. Det innebär, om man slår ut annoseringsintäkterna på antalet gratisanvändare, att Spotify i snitt får in 20 kronor per gratisanvändare och år.
--
Generellt sett betalar Spotify ut 70 procent av sina intäkter till rättighetsinnehavare.
--
Enligt Stefan Palmquist, som är Spotifys säljchef i Norden, ökade bolagets reklamintäkter med 53 procent under det första kvartalet av 2015 jämfört med motsvarande period 2014.




http://www.svd.se/sa-lite-pengar-drar-spotify-in-pa-gratisanvandare/om/musiktjansternas-krig
https://www.spotify.com/se/brands/targeting/


1 kommentar:

  1. I really appreciated for this nice information which is very useful for who needed this article ... Great!! Here; I am also providing such type of information like Website Redesign companyRedesign Your Website, Website Redesign company, Redesign Website and much more.

    SvaraRadera

Clicky Web Analytics Web Analytics