torsdag 10 december 2015

Erik Wisterberg: ”Mediernas mobilrekord är fulla av luft”

2015-06-30
Mediehusens mobilrekord kan vara kraftigt uppblåsta, skriver Dagens Medias Erik Wisterberg.
--
Kort sagt fungerar det så här:
- Jag går in på Aftonbladets startsida direkt via webbläsaren i mobilen: En unik webbläsare registreras.
-Jag kollar Twitter och klickar på en Aftonbladet-länk. Då öppnas artikeln direkt i Twitters egen webbläsare för IOS: En andra unik webbläsare registreras.
-Jag byter till Facebook-appen och klickar på ytterligare en Aftonbladet-länk, varpå den öppnas i Facebooks egen webb­läsare: En tredje unik webbläsare registreras.
Det är ett fenomen som inte existerar när det kommer till desktop, där länkarna öppnas i din förvalda webbläsare.
--
Effekten blir att medier som får mycket trafik från olika sociala medier som infört egna webbläsare, parat med egen direkttrafik, kraftigt kan öka sina unika webbläsare på veckobasis.
http://www.dagensmedia.se/experter/tips-inspiration/erik-wisterberg-mediernas-mobilrekord-ar-fulla-av-luft-6086491



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Clicky Web Analytics Web Analytics