fredag 27 januari 2017

Allt ska bort! Även butikerna!

Enligt Christopher Leinberger vid Washingtonuniversitetet har det inte byggt nya köpcentrum i USA på tio år. I stället fokuseras intresset åter till städernas stadskärnor.
--
Många svenska städer har redan ödelagt sina stadskärnor till följd av den ohämmade expansionen av köpcentrum utefter motorvägarna. Det sägs att Sveriges köpcentrum räcker till en befolkning på 40 miljoner personer.
--
Totalt omsatte handeln i Sverige cirka 750 miljarder kronor 2016, en ökning med 3,5 procent. E-handeln har under senare år vuxit med 15–20 procent per år och beräknas ha omsatt cirka 58 miljarder kronor 2016. Den digitala handeln utgör därmed närmare
8 procent av svensk handel. Räknas dagligvaruhandeln bort är e-handeln för sällanköpsvaror i dag uppe i cirka 15 procent.
--
Inom möbelbranschen har en handfull internetbutiker vuxit explosionsartat under senare år. Möbler och inredning omsätter årligen 40 miljarder kronor i Sverige, och fortfarande är 95 procent fysisk handel. Men den digitala möbelbranschen har på bara några år vuxit från ingenting till 2–3 miljarder kronor. Trademax, Furniturebox, Chilli och Trendrum är några butiker som snabbt expanderar och tar marknadsandelar.
--
På bolagens egna hemsidor odlas bilden av framgångsrika bolag som är högt uppskattade av kunderna. Detta sker genom den så kallade onlineomdömesbranschen som domineras av bolag som amerikanska Trustpilot, Schibstedtägda Prisjakt, Bonnierdelägda Reco.se, och Pricerunner som nu ägs av Nordstjernan och H&M:s vd Karl-Johan Persson.
Många internetföretag ståtar med många stjärnor på sina förstasidor. Så har Furniturebox exempelvis 8,2 stjärnor av 10 möjliga hos Trustpilot, baserat på omdömen från 11 035 kunder. Trademax har 8,4 stjärnor (av 10) från 20 181 kunder. Åhléns däremot har bara ett omdöme (!) och Ikea endast 2 012 omdömen. Hur kan det komma sig att relativt okända Trademax har tio gånger fler omdömen än välkända och folkkära Ikea, som dessutom bara får 2,4 stjärnor?
Svaret är att Trustpilot säljer sina tjänster. De bolag som betalar en årsavgift får också aktiv hjälp att fråga sina kunder via e-post. Omdömesföretagen tjänar pengar på sina företag och är därmed beroende av att företagen är nöjda och inte får alltför negativa omdömen. Här finns en intressekonflikt som kunderna på nätet knappast är medvetna om.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Clicky Web Analytics Web Analytics