Myndigheten för press, radio och tv släppte i veckan rapporten Medieekonomi 2016, där man analyserat den ekonomiska situationen för landets tidningsföretag och även de största radio- och tv-företagen.
--
På tv-marknaden föll annonsintäkterna under året med 5 procent. Det
innebär dock inte att tv-branschen går dåligt: både TV4 och MTG:s
tv-verksamhet hör fortfarande till de mer lönsamma rörelserna på den
svenska mediemarknaden.
--
Man skriver även i rapporten att det har varit en stor utmaning att ge
en komplett bild av ekonomin i det svenska medielandskapet, eftersom en
del av annons- och abonnemangsintäkterna hamnar hos globala aktörer.
http://www.mprt.se/sv/mer-om-media/medieutveckling/medieekonomi/
http://www.mprt.se/documents/publikationer/medieutveckling/medieekonomi/mediekarta_2016_uppslag.pdf?epslanguage=sv
http://www.mprt.se/documents/publikationer/medieutveckling/medieekonomi/mediekarta_2016_uppslag.pdf?epslanguage=sv
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar