tisdag 19 april 2016

Kit gör revolt mot svenska sajters metod för att mäta antal läsare

Under helgen släppte mediesajten Kit för första gången siffror över antalet läsare. Sajtens innehåll når nu 600.000 personer varje dag, enligt Kit.
Det intressanta är dock inte siffrorna i sig utan mätmetoden.
Kit redovisar antalet läsare som antalet personer som totalt har nåtts av innehållet - även personer som har sett till exempel en Facebook-video från Kit utan att klicka sig vidare till bolagets egen sajt.
--
Nyhetssajter och andra stora webbföretag (Blocket, Hemnet och så vidare) använder standardmåttet antal unika besökare. Det avser antal besökare på bolagens egna sajter - inte personer som till exempel har sett en bild på Instagram eller en Facebook-puff (som användaren kan nås av men låta bli att klicka på).
--
"Vi använder inte sociala medier för att skapa konvertering till en sajt där vi mäter unika besökare, utan vi vill att användarna tar del av innehållet direkt på Facebook, Instagram och så vidare. Innehållet konsumeras ju därute och inte på vår sajt"



http://www.breakit.se/artikel/3392/kit-gor-revolt-mot-svenska-sajters-metod-for-att-mata-antal-lasare
https://kit.se/
https://kit.se/2016/04/14/43022/sa-gor-uber-dig-till-sin-egen-lilla-lobbyist/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Clicky Web Analytics Web Analytics