Under helgen släppte mediesajten Kit för första gången siffror över antalet läsare. Sajtens innehåll når nu 600.000 personer varje dag, enligt Kit.
Det intressanta är dock inte siffrorna i sig utan mätmetoden.
Kit redovisar antalet läsare som antalet personer som totalt har
nåtts av innehållet - även personer som har sett till exempel en
Facebook-video från Kit utan att klicka sig vidare till bolagets egen
sajt.
--
Nyhetssajter och andra stora webbföretag (Blocket, Hemnet och så vidare)
använder standardmåttet antal unika besökare. Det avser antal besökare
på bolagens egna sajter - inte personer som till exempel har sett en
bild på Instagram eller en Facebook-puff (som användaren kan nås av men
låta bli att klicka på).
--
"Vi använder inte sociala medier för att skapa konvertering till en sajt
där vi mäter unika besökare, utan vi vill att användarna tar del av
innehållet direkt på Facebook, Instagram och så vidare. Innehållet
konsumeras ju därute och inte på vår sajt"
http://www.breakit.se/artikel/3392/kit-gor-revolt-mot-svenska-sajters-metod-for-att-mata-antal-lasare
https://kit.se/
https://kit.se/2016/04/14/43022/sa-gor-uber-dig-till-sin-egen-lilla-lobbyist/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar