onsdag 22 juli 2015

Vad är Marketing Automation – och hur säljer man mer?

Enligt vad vi ser i de Nordiska länderna finns det klart två “läger” när det gäller Marketing Automation:
1) Den mer traditionella CRM-approachen: företag med stora lojalitetsprogram (t ex de stora dagligvarukedjorna), avancerade direktmarknadsförare (t ex tidningar/tidskrifter) och företag med stora kundbaser (bland annat bank&försäkring, teleoperatörer, elbolag). Dessa bolag har stora mängder kund- och köpdata som de analyserar. För dem handlar Marketing Automation främst om att utnyttja sin befintliga data för att skapa mer personifierade och bättre tajmade kampanjer.
2) Den digitala approachen: företag vars viktigaste försäljningskanal är Internet (bland annat digital detaljhandel, resebranschen, spelbolag och företag som fokuserar på digitalt innehåll). Dessa företag är ofta duktiga på att hantera digital information om kundernas köpbeteende, men väldigt ofta ser företagen bara en transaktion åt gången. För dem handlar Marketing Automation om att skapa ett kundförhållande där man försöker optimera kundens värde över tiden.
http://www.dagensanalys.se/2015/07/vad-ar-marketing-automation-och-hur-saljer-man-mer/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Clicky Web Analytics Web Analytics