torsdag 12 november 2015

TV:n som tittar på dig

Amerikanska TV-tillverkaren Vizio uppger i ett pressmeddelande att de ska börja erbjuda en typ av tracking kallad "Smart interactivity". I sitt standardläge kommer därmed de 10 miljoner innehavarna av smart-TVs från Vizio att övervakas i sitt TV-tittande.
När man samlat in data om kundens TV-tittande hämtar man dess IP-adress och kopplar konsumtionsmönstren till personens kön, ålder, inkomst och intressen. Därefter packeteras informationen och säljs till marknadsförare som kan spåra och koppla samman den med personens övriga enheter kopplade till samma IP-adress.
Trots att traditionella kabel-TV-leverantörer i USA förbjuds av integritetslagar att sälja information om kunders vanemönster hävdar Vizio att lagarna inte omfattar dem.



http://www.va.se/nyheter/2015/11/11/tvn-som-tittar-pa-dig/
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3312597/Is-TV-spying-Report-reveals-Vizio-smart-televisions-track-data-sold-advertisers.html




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Clicky Web Analytics Web Analytics