TV:n som tittar på dig
Amerikanska TV-tillverkaren Vizio uppger i ett pressmeddelande att de ska börja erbjuda en typ av tracking
kallad "Smart interactivity". I sitt standardläge kommer därmed de 10
miljoner innehavarna av smart-TVs från Vizio att övervakas i sitt
TV-tittande.
När man samlat in data om kundens TV-tittande hämtar man dess IP-adress och kopplar konsumtionsmönstren till personens kön, ålder, inkomst och intressen. Därefter packeteras informationen och säljs till marknadsförare som kan spåra och koppla samman den med personens övriga enheter kopplade till samma IP-adress.
Trots att traditionella kabel-TV-leverantörer i USA förbjuds av integritetslagar att sälja information om kunders vanemönster hävdar Vizio att lagarna inte omfattar dem.
http://www.va.se/nyheter/2015/11/11/tvn-som-tittar-pa-dig/
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3312597/Is-TV-spying-Report-reveals-Vizio-smart-televisions-track-data-sold-advertisers.html
När man samlat in data om kundens TV-tittande hämtar man dess IP-adress och kopplar konsumtionsmönstren till personens kön, ålder, inkomst och intressen. Därefter packeteras informationen och säljs till marknadsförare som kan spåra och koppla samman den med personens övriga enheter kopplade till samma IP-adress.
Trots att traditionella kabel-TV-leverantörer i USA förbjuds av integritetslagar att sälja information om kunders vanemönster hävdar Vizio att lagarna inte omfattar dem.
http://www.va.se/nyheter/2015/11/11/tvn-som-tittar-pa-dig/
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3312597/Is-TV-spying-Report-reveals-Vizio-smart-televisions-track-data-sold-advertisers.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar